Aku menyebut nye “NANNY” oleh; Ila Hawa

Oleh; Ila Hawa


Wowww……

Lagilagi hujan mengguyur Kote ini, kalo sudah begini
paling susah buat melihat dimane jalan yang mulus
tanpe belubang
Macet pun ikut mendominasi keadaan
Mau keluar dari rumah pun rase segan,
Tapi yang namenye Tanggung jawab, tak akan mengenal
kondisi
kecuali jike rage sudah terbaring lemah di dipan

Aku jalan dulu,, mau tak mau harus
Meski dalam hati, aku….
mengguman  … kasian yang nyucikan kendaraan neh
belom kering tangannye,  eeehh
yang dicuci nongol kayak dari kubangan kerbau
Meski yang mencuci tak berucap
aku tau hatinye berkate same ….
cape dehhhhh….
Heheheeee…. aku hanye senyum dan berucap,
maaf ye,..bukan mau nye ibu…
tapi hujan nye yang tak mau bekawan

Sebenarnye sebutan “NANNY” bagi pengasuh anak, hanye aku tak elok menjuluki kate
“PEMBANTU”

Nah, pare sahabat, saudare juge handai taulan sekalian
Aku nak share sikit tentang peranan PRT (pembantu rumah tangge)
layak nye mereke kerap dipanggil
Mungkin ade sebagian dari kite, sudah paham
mungkin ade juge sebagian dari kite yang hanye belagak memahami
dan tak mau hirau ……
Ahh …. masa bodoh lah name nye pembantu, tugas nye melayani
kasarnye (berucap) kacung yang di gaji.
Hmm …. Kacung!!!
Kasar dan kurang sedap di pendengaran (ini menurut ku)
Kerana aku sendiri tak pernah memanggil seseronok tuh
Jike pun aku ditanye oleh kawan or tetangge, aku selalu bilang
“Itu yang membantu” saye di rumah
Kerana aku merase mereke pun layak ditempatkan sebagaimane mestinye
mereke juge manusie, same halnye dengan kite dan yang laen nye
Hanye ……
Naseb yang mengharuskan mereke belakon kayak gini

…………….. Aku pribadi salut dengan mereke (yang membantu)
Mengape ???
Bise tak pare sahabat, saudare juge handai taulan bayangkan,…?
Jike segale sesuatunye mesti kite kerjekan sorang tanpe campur tangan merekemereke?
Meskipun kite sanggup, tapi kebanyakan Ibuibu zaman sekarang, adalah Wanita karier,
bisnis women dll
ade juge sebagai Ibu rumah tangge seutuhnye (hmm….seperti aku lah) tak ingin mencontohkan orang lain
tapi aku juge amat memerlukan bantuan mereke
tanpe mereke, kite tetap bise menjalankan kehidupan
hanye …..
dengan hadirnye mereke, segale rutinitas rumah, yang mencakup dari masak, cuci baju, setrike, bebenah, asuh anak dan maseh banyak sangat kerje yang menguras energy
sikit banyak meringan kan beban kite dalam keseharian

Jadi, aku hanye mau himbau pade sekalian kite, jangan lah keterlaluan
memperlakukan merekemereke ini
Kerana mereke juge miliki keterbatasan, mereke juge manusie yang punye keinginan
ingin bersosialisasi terhadap lingkungan, sesekali juge pengen bersenangsenang dengan kawankawan,
mereke juge ingin jalanjalan ke Mall (maaf ye, meski tak seperti Tuan dan Nyonye) Shophing
Yachhh…palingan mereke ke Mall hanye sekedar makan sop dan emping lah
Kerana duit yang mereke bekal pun tak setebal Tuan dan Nyonya, pulang dari belanje penuh satu bagasi mobil
Heheheheeeee….. maaf jangan merase tersinggung or tersanjung

Lanjut ye …..

Belom agik kalo urusan antar anak school
Udah gitu pake acare, ditunggu pulak sampe si anak bubar
matang lah (ibarat buah) heheheeee…..
Buang waktu kan? Nah ape kite sebagai ibuibu betaah tuh kayak mereke?
Jujur…. aku sendiri tak ingin, menunggu menghabiskan waktu yang seharusnye bise buat kerje laen
sekarang harus nongkrong di sekolah hingge bubar waktu
jadi ade dipikir ku ucap begini “neh yang sekolah anak ape mak nye”

Maksud dari share ku ini,
Yukkk….mulai sekarang (bagi yang baru sedar) menghentikan tindakan kasar, penganiayaan dan sewenangwenang nye terhadap mereke
kerana tujuan kite mempekerjekan mereke kerana suatu alasan untuk membantu kepentingan kite dalam keseharian
Menggantikan posisi kite kale aktivity diluar menuntut perhatian dan tanggung jawab
merekelah yang kite percayei
Pun …mereke tak harus pule bebesar kepale dan rongge hati
Mentangmentang dipercaye, seenaknye mengabaikan
kadang banyak pule diantare mereke yang memanfaatkan keadaan
”Asyikkk…aku bebas….
mumpung Tuan Nyonya, ibubapak, dan majikan tak ade neh…
Aku bebas, aku bejingkrak, aku bise dengar kan music sambil joget jaipong
Atau ku telepon kawankawan pakai telepon Majikan, kan tak ade yang tau lah
Biar sahaja anak nye maen sorang, saat nye aku Party…..

Oooouuuuu…..STOP!!!

Jangan ye, jangan punye pikir begitu, Kalian diberikan kebebasan masih dalam pengartian
“Bebas Bersyarat”  TOLONG JANGAN MENYALAHGUNEKAN
jagelah kepercayaan itu kerana itu bekal serte kejujuran adelah KUNCI rezeki agar tetap memanjang

Bekerjelah dengan sebenar nye, Ikhlas dari bemule
Tanpe pamrih, niscaye Orangorang yang merase Kalian bantu menjadi senang hati
Dan aku yakin kalian akan disayang oleh merekemereke (sahabat, saudare dan handai taulan) ku sekalian

Nahhh….
Itulah sedikit tentang share ku buat semue
Kite Hidup masih memerlukan bantuan orang, tak bise sendiri

Sedar or tan pe kite sedari, peran mereke juge penting dalam hidup ini

Semoge kite dapat saling menjage, memahami dan memperhatikan

Bahwe mereke juge layak diperlakukan dengan baek sebagaimane mestinye

maaf ye, jike ade kate dalam penulisan ini yang tk kenan di hati Kalian semue
Maaf juge jike care ku menyajikan nye tak lah se elok pare sahabat yang sudah terbiase di bidang nye
Salam kasih ku teriring buat kalian semue. jelang malam dalam peraduan
bermimpilah dalam kebaekan, nyenyaklah dalam setiap hela napas
kuselipkan doe malamku, agar Allah senantiase melindungi dan dapat bersape kembali esok
Selamat malam Semeste Raye ……….




———————————–
Jakarta; 27-10-2010-
IH



komentar selengkapnya; klik Nanny

~ oleh ranahaksara pada November 1, 2010.

Tinggalkan Balasan

 
